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  • 이 세월의 끝에 이르면 하나의 이야기로 엮이기를 기대하며 쓰는 편지
교육과정·교과서

교과서와 교수·학습자료 Textbooks and Teaching and Learning Materials Internationally

by 답설재 2014. 3. 7.

 

 

 

 

 

   이 영한 대역을 새로 편집했습니다. 미국 덴버의 노루님과 캐나다 앨버타의 헬렌님께서 이미 읽어 주셨지만, 애초에 누가 좀 읽어봐 달라는 뜻으로 실은 것인데, 정말 송구스럽게도 헬렌님께서 "구시렁"거리신 것처럼 오르내리며 보도록 편집한 '실수' 때문에 지금이라도 그걸 바로잡고 싶었던 것입니다. 그렇지만 차마 다시 읽어봐 달라는 말씀은 아닙니다. 그건 예의도 아니기 때문입니다.

 

  두 분께서 제 번역을 바로잡아 주셨기 때문에 처음의 편집본을 없애버리는 것도 체면이 아니어서 저 아래에는 처음의 편집을 그대로 두었고, 거기에는 두 분이 잘못 번역되었다고 지적하신 그대로 두었습니다. 그대로 둔 것이 있어야 언제라도 그 고마운 지적을 되새겨볼 수 있을 것이기 때문입니다. 사람은 고마움은 잊고 다 제가 잘나서 그렇게 된 것처럼 굴기가 쉽습니다. 그게 얼마나 꼴불견입니까.

 

  두 분께 깊은 우의와 감사를 전합니다.

 

 

 

 

Textbooks and Teaching and Learning Materials Internationally

 

 

Professor Mike Horsley

(President of the IARTEM)

 

 

  Introduction

 

  The International Association for Research in Textbooks and Educational Media (IARTEM) is a major international research group. IARTEM researchers focus in the investigation of textbooks and teaching and learning materials in learning and education. Their research emphasises two themes. The first theme concerns the features of textbooks and teaching and learning materials; and the ways that these features of textbooks and teaching and learning materials constrain or afford learning from them. The second theme concerns that the ways that teachers use textbooks and teaching and learning materials, with their students in the classroom; and how teachers mediate the use, development and design of textbooks and teaching and learning materials.

  IARTEM has board of directors drawn from researchers in 11 different nations, and its membership comprises researchers from 34 different countries. IARTEM believes in the importance of teaching and learning resources(both print and digital, both textbooks and teacher designed materials) in supporting and promoting learning. IARTEM members know that the socio-cultural context of schooling and the subsequent use and valuing of different teaching and learning materials like textbooks is very different in each country. The following paper examines differences between nations in a series of key indicators that frame the investigation of textbooks in different counties.

 

  □ 머리말

 

  국제교과서·교육미디어연구협회(IARTEM)는 중요한 연구단체입니다. 우리 연구진은 학습과 교육에 관련된 교과서 및 교수·학습자료 연구에 주안점을 두고 있습니다. 이러한 연구는 두 가지 주제를 강조합니다. 첫 번째 주제는 교과서와 교수·학습자료에 담긴 내용으로, 그 교과서와 교수·학습자료가 학습에 충분한지 그렇지 않은지를 연구합니다. 두 번째 주제는 교사가 교실 수업에서 학생들과 함께 교과서와 교수·학습자료를 사용하는 방법입니다. 즉 교사들이 교과서와 교수·학습자료를 가지고 어떻게 가르치고 그러한 자료를 어떻게 개발하고 디자인하는지에 관해 연구합니다.

  IARTEM은 11개국 학자로 구성된 이사회와 34개국의 회원으로 구성되어 있습니다. IARTEM은 인쇄물이든 디지털 자료든, 또 교과서든 교사가 구안한 자료든, 학습을 돕고 촉진하는 교수·학습 자료원이 중요하다는 것을 믿고 있습니다. IARTEM 회원들은 나라마다 학교교육의 사회·문화적 상황이 다르고 이에 따라 교과서와 같은 교수·학습자료의 사용과 평가도 다르다는 것을 알고 있습니다. 이 보고는 여러 나라에서 교과서 연구의 골격이 되는 주요 지표에서 나라마다 다른 차이점들을 검토한 것입니다.

 

 

  Funding of Textbooks

 

  Different education systems fund textbooks and teaching and learning materials in different ways. Most national funding systems are complex and difficult to understand (Horsley, 2012; Nettle, 2001). In some countries, schools, teachers and parents finance textbooks from global school budgets (Australia, United Kingdom). In many countries Governments provide funding and financing for textbook and teaching and learning materials either through national governments (Japan, Korea) , state and regional governments (Canada) and local governments (Finland). These different funding systems also influence the equity and inequality of the education system (Horsley 2012). Generally it is not possible to compare international expenditures on textbooks and educational materials (Horsley, 2012), partly because most OECD nations, do not collect data on investment in classroom teaching and learning materials used by teachers and students in the classroom. This makes it difficult to identify the inputs in education, that in the opinion of many teachers and principals, most impact on student outcomes. Another aspect of differences in funding and investment in textbooks between and within nations is that there are major differences in how classroom teaching and learning materials financing differs differ by level of education by primary and secondary (Holland, Australia, United States), by sector (government, non-government and high fee independent schools), by state and by the socioeconomic status of the school and its students. These differences produce great horizontal and vertical inequity in the provision of classroom teaching and learning materials in the world’s classrooms.

 

  □ 교과서 예산 운용

 

  교육 시스템이 다르면 교과서 및 교수·학습자료 관련 예산도 다양하게 운용됩니다. 대부분의 국가 예산 시스템은 복잡하고 이해하기 어렵습니다(Horsley, 2012, Nettle 2001). 어떤 나라는 학교와 교사, 학부모가 총체적 학교 예산 속에서 교과서를 구입합니다(오스트레일리아와 영국). 정부에서 교과서와 교수·학습자료에 관한 예산을 편성하고 집행하는 나라도 많은데 일본과 한국은 중앙정부에서, 캐나다는 주정부나 지역정부, 핀란드는 지방정부에서 담당합니다. 이처럼 상이한 예산 시스템은 교육 시스템의 형평성과 불평등에 영향을 미칩니다(Horsley, 2012). 일반적으로 교과서와 교육자료에 들인 비용을 나라별로 비교하기는 쉽지 않는데(Horsley, 2012), 대부분 OECD 국가들이 교실에서 교사와 학생들이 사용하는 교수·학습자료의 비용에 관한 데이터를 수집하지 않기 때문이기도 합니다. 이로 인해, 교사와 교장들의 중론에 따르면 교육성과에 가장 큰 영향을 미치는 교육투자가 어떤 것인지 찾아내기가 어렵습니다. 교과서 관련 예산과 투자가 나라마다, 또 한 나라 안에서도 지역에 따라 차이를 나타내는 또 다른 면을 살펴보면, 교수·학습자료 예산은 초등학교냐 중·고등학교냐에 따라서(네덜란드, 오스트레일리아, 미국) , 공·사립, 혹은 수업료가 비싼 특정 사립학교냐에 따라서, 학교의 사회적 평판과 그 학교 학생(학부모)들의 사회·경제적 지위에 따라서 현저한 차이를 나타냅니다. 이 차이점들이 세계적으로 교실에서 사용하는 교수·학습자료의 조달에 수평적·수직적으로 커다란 불균형을 형성하게 됩니다.

 

 

  Textbooks and teaching and learning materials in leading PISA and TIMSS nations

 

  In nations leading international measures of student achievement, classroom teaching and learning materials and textbooks are produced and funded at the classroom and teacher level to support the implementation of the national curriculum for students and teachers. In Finland, Japan, Korea, Hong Kong and Shanghai(PISA) and Singapore(TIMSS) governments provision teaching through specific policies and by funding textbooks and teaching and learning materials that support learning in the national curriculum (Horsley, 2012). The materials are produced by private commercial publishers, and teachers and schools are free to evaluate and select textbooks and teaching and learning materials that best suit their needs. In these nations publishers are seen as key stakeholders in the development of resources to support learning and curriculum implementation. They are provided access to schools, students and classrooms and can trial and refine materials to support learning with the assistance of teachers. Lessons are not dominated by slavish adherence to textbooks, but are supported by teaching and learning materials, that are seen as important aspects of teaching and learning. These education systems acknowledge the role of textbooks and teaching and learning materials in student achievement and successful pedagogy. Nations such as Finland, who are leading international measures of student achievement over the long term, provide greater access to teaching and learning materials for their students; and their pedagogy is more structured around textbooks(Wikman and Horsley, 2010). ICT resources are crowding out spending on other non-digital classroom teaching and learning resources. Digital learning investment in both hardware and software is occurring without clear evidence that ICT spending increases student achievement. Research does indicate that ICT promotes student interest.

 

  □ PISA와 TIMSS에 참여하는 주요국의 교과서와 교수·학습자료

 

  국제학업성취도평가에서 상위권인 나라들은 학생과 교사들이 국가 교육과정을 구현하도록 지원하기 위해 교실과 교사들의 차원에서 교수·학습자료와 교과서를 제작하고 예산을 배정합니다. 핀란드, 일본, 한국, 홍콩, 상하이(PISA), 싱가포르(TIMSS) 정부에서는 특별한 규정과 국가 교육과정에 따라 학습에 필요한 교과서와 교습·학습자료 관련 예산을 배정함으로써 수업을 지원합니다(Horsley, 2012). 교사와 학교는 민간 출판사에서 개발한 교재 중에서 가장 적합한 교과서와 교수·학습자료를 자유롭게 선정·채택합니다. 이러한 나라들의 출판사는 교육과정을 실행하고 학습을 지원하는 자료 개발에 핵심적인 역할을 합니다. 출판사들은 직접 학교를 방문하여 학생들과 접촉하고 교사들의 조언을 받아 교재의 적절성을 검토함으로써 보다 적절한 교재를 만들고자 합니다. 수업은 교과서 내용을 무작정 그대로 따르는 것이 아니라 교수·학습자료 활용을 통해 이루어지며, 이는 교수·학습 활동의 중요한 면모입니다. 이러한 교육 시스템을 시행하는 나라에서는 학생들의 학업성취도와 성공적인 교육을 위해서는 교과서와 교수·학습자료가 중요한 역할을 한다는 것을 인정합니다. 오랫동안 국제학업성취도평가에서 수위를 차지해온 핀란드 같은 나라는 학생들이 교수·학습자료를 보다 쉽게 이용하도록 하고 교육이론이 교과서에 더욱 잘 반영되도록 하고 있습니다. 한편 ICT 자료는 다른 비(非)디지털 자료들이 설 자리가 없게 하고 있습니다. 하드웨어든 소프트웨어든 디지털 학습에 대한 투자는 ICT의 이용이 학업성취도를 향상시킨다는 충분한 증거 없이 이루어지고 있습니다. ICT는 학생들의 관심도를 높여 준다는 연구결과가 나온 바는 있습니다.

 

 

  Textbook and teaching learning approvals, standards and quality controls

 

  Internationally, textbook and teaching and learning materials development and production can be considered as a continuum. At one of this continuum countries like Australia and England have a free textbook market with private commercial textbook production, free markets and purchasing decisions about textbooks and teaching and learning materials completely in the hands of teachers and schools. There are a large numbers of educational publishers. In such a context, teachers can write their own textbooks and teaching and learning materials and sell them – there are no barriers to entry (Finland, Ireland, Italy, Norway). At the other end of this continuum textbook development and production are dominated by official adoption and approval procedures and Government produce and print textbooks (Wilkins, 2012) (Serbia). Many countries have approval and adoption systems (Austria, Czech Republic, Singapore, Chile).It is not clear what impact these different systems have on the quality of textbooks and teaching and learning materials, although Wilkins suggest that’s the importance of textbooks in providing a quality education is greater when teacher qualifications are lower (Wilkins, 2012). International comparisons of the features of mathematics textbooks(Valverde et al, 2002) concluded that although the physical structure, content, presentation and pedagogy of mathematics textbooks were different – their use could only be understood in relation to sociocultural educational practices in each country.

 

  □ 교과서와 교수·학습 인증 및 표준·품질 관리

 

  국제적으로 교과서와 교수·학습자료 개발·제작은 지속적이고 상호적인 작업으로 받아들여지고 있습니다. 이러한 관점에서 오스트레일리아와 영국 같은 나라는 민간에서 교과서를 제작하는 자유 시장 체제에서 교사와 학교에 교과서와 교수·학습자료 구매 및 판매 결정을 전적으로 위임합니다. 이 시장에는 교육 출판사들이 많이 있습니다. 교사들은 직접 자신이 사용할 교과서와 교수·학습자료를 집필·편집하고 판매할 수 있습니다. 시장 진입에 아무런 제한이 없습니다(핀란드, 아일랜드, 이탈리아, 노르웨이). 이와 달리 교과서 개발과 발행이 정부에 의해 공식적 채택 및 승인 절차를 통해서 이루어지거나 정부가 직접 제작·발행하는 나라도 있습니다(Wilkins, 2012)(세르비아). 많은 나라들이 교과서 승인·채택 제도를 운영하고 있습니다(오스트리아, 체코, 싱가포르, 칠레). 윌킨스는 교사의 자질이 낮을 때 질 높은 교육이 이루어지도록 하려면 교과서의 중요성은 그만큼 커질 것이라고 했지만, 이처럼 상이한 제도가 교과서와 교수·학습자료의 질에 어떤 영향을 미치는지 분명하지는 않습니다(Wilkins, 2012). 국제 수학 교과서 비교연구에 따르면, 수학 교과서의 외형 체제, 내용, 설명 형태, 그 교과서에 적용된 교육이론이 다르다고 하더라도 교과서의 용도는 그 나라의 사회·문화적 교육 상황에 따라 파악해야 한다고 했습니다(Valverde et al 2002).

 

 

  Teacher use of textbooks and teaching and learning materials and teacher mediation and production of teaching and learning materials

 

  Individual teachers are increasingly developing their own classroom teaching and learning resources, and schools want to play greater roles in the process of investing in classroom teaching and learning materials. Teachers are using a wider variety of teaching and learning materials from an increasing variety of sources to support their teaching and learning and pedagogy in the 21st century, including use of digital learning resources(Horsley, 2013; TIMSS 2011). Increasingly, teachers seek to match the teaching and learning resources to the learning needs of the students in their classes. This shift has been described as learning design, rather than design for learning. Prefabricated resources such as textbooks and commercially produced teaching and learning materials are modified, adapted and augmented by teachers as they are used. Individual classroom, teacher and student access to print and digital textbooks and teaching and learning resources and teaching and learning strategies are linked.

 

  □ 교사들의 교과서 및 교수·학습자료 사용과 개발

 

  개별 교사들은 점점 자신에게 적합한 교수·학습 자료원을 개발하고 있으며, 학교는 교실에 교수·학습자료를 공급하는 과정에서 보다 큰 역할을 수행하고자 합니다. 디지털 학습자료 사용을 포함하여 21세기에 요구되는 교수·학습 활동 및 교육이론에 적합한 자원이 다양화함에 따라 교사들이 사용하는 교수·학습자료도 점점 더 다양화하고 있습니다. 교사들은 점점 더 학생들의 요구에 보다 적절한 교수·학습 자료원을 찾으려 하고 있습니다. 이러한 변화는 학습을 위한 자료의 디자인이라기보다는 학습 자체에 대한 디자인이라고 할 수 있습니다. 교과서 같은 정형화된 자료, 상업적으로 제작된 교수·학습자료는 이를 사용하는 교사들이 변형·조정하고 효율성을 높입니다. 각 교실에서 교사와 학생들은 인쇄 및 디지털 교과서, 교수·학습자료원을 이용하고, 이 과정에서 교수 전략과 학습 전략이 서로 연계되는 것입니다.

 

 

  New areas for research

 

  More research is needed about teacher planning of teaching, and the links between selection, evaluation, preparation and use of classroom teaching and learning materials and teaching and learning strategies. Research has shown that there is a relationship between access to teaching and learning resources and the mediation and types of teaching and learning strategies developed by teachers. Restricting and limiting access to teaching and learning resources influences some teachers to limit the types of teaching and learning strategies they utilise. IARTEM is leading an international movement to develop standards for the use of teaching and learning materials in the classroom

 

  □ 새로운 연구 영역

 

  교사들의 수업계획, 그리고 교수·학습자료의 선정·평가·준비·사용과 교수·학습 전략 간의 연관에 대한 연구를 더 많이 할 필요가 있습니다. 선행연구를 보면 교수·학습자료에 대한 접근과 교사들이 개발한 교수·학습 전략의 조정 및 유형 사이에는 상관관계가 있다고 합니다. 교수·학습자료를 사용하기가 어렵거나 불가능하면 어떤 교사들은 적용하고 싶은 교수·학습 전략의 유형을 바꿀 수밖에 없습니다. IARTEM은 교수·학습자료 이용의 표준 개발을 위한 국제적 활동을 이끌고 있습니다.

 

 

  References

 

  Horsley, M. (2013). Global trends in textbook research. In Korea Textbook Foundation, The Use and Outlook on Textbooks in Instruction and Assessment. Korean Textbook Foundation: Seoul 13-42

  Horsley, M. (2012). Investment in classroom teaching and learning materials: equity and access in providing classroom teaching and learning materials in Australian schools. Australian Publishers Association: Sydney.1- 112

  Nettle, K. (2001) International Aspects of Expenditures on Schoolbooks. In Horsley, M. & Lambert, D. (2001).The secret garden of classroom and textbooks. In M. Horsley (Ed.), The future of textbooks: Research about emerging trends (pp. 8-24). TREAT: Sydney.

  Mullis, I.V.S., Martin, M.O., Foy, P., & Arora, A. (2012). TIMSS 2011 International Results in Mathematics. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

  Martin, M.O., Mullis, I.V.S., Foy, P., & Stanco, G.M. (2012). TIMSS 2011 International Results in Science. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College

  Wikman, T. & Horsley, M. (2012). Down and Up: Textbook research in Australia and Finland. IARTEM eJournal, Vol. 5, No. 1, pp.45-53.

  Wilkens, H. (2011). Textbook approval systems and the Program for Student Evaluation (PISA) results: A preliminary analysis. IARTEM eJournal, Vol. 4, No. 2, pp.63 – 74.

 

 

 

<처음의 편집본>

 

  오스트레일리아의 한 교수에게, 편집을 맡고 있는 저널(계간)의 권두언 원고을 부탁했습니다. 번역문만 싣기에는 뭔가 찜찜해서 원문도 싣기로 했는데, 그렇게 결정하고 나니까 이번에는 뜻을 왜곡한 번역이 드러날까봐, 그게 또 걱정스럽습니다. 이래저래 참 어렵습니다.

 

 

 

 

Textbooks and Teaching and Learning Materials Internationally

 

 

Professor Mike Horsley

(President of the IARTEM)

 

 

  Introduction

 

  The International Association for Research in Textbooks and Educational Media (IARTEM) is a major international research group. IARTEM researchers focus in the investigation of textbooks and teaching and learning materials in learning and education. Their research emphasises two themes. The first theme concerns the features of textbooks and teaching and learning materials; and the ways that these features of textbooks and teaching and learning materials constrain or afford learning from them. The second theme concerns that the ways that teachers use textbooks and teaching and learning materials, with their students in the classroom; and how teachers mediate the use, development and design of textbooks and teaching and learning materials.

  IARTEM has board of directors drawn from researchers in 11 different nations, and its membership comprises researchers from 34 different countries. IARTEM believes in the importance of teaching and learning resources(both print and digital, both textbooks and teacher designed materials) in supporting and promoting learning. IARTEM members know that the socio-cultural context of schooling and the subsequent use and valuing of different teaching and learning materials like textbooks is very different in each country. The following paper examines differences between nations in a series of key indicators that frame the investigation of textbooks in different counties

 

  Funding of Textbooks

 

  Different education systems fund textbooks and teaching and learning materials in different ways. Most national funding systems are complex and difficult to understand (Horsley, 2012; Nettle, 2001). In some countries, schools, teachers and parents finance textbooks from global school budgets (Australia, United Kingdom). In many countries Governments provide funding and financing for textbook and teaching and learning materials either through national governments (Japan, Korea) , state and regional governments (Canada) and local governments (Finland). These different funding systems also influence the equity and inequality of the education system (Horsley 2012). Generally it is not possible to compare international expenditures on textbooks and educational materials (Horsley, 2012), partly because most OECD nations, do not collect data on investment in classroom teaching and learning materials used by teachers and students in the classroom. This makes it difficult to identify the inputs in education, that in the opinion of many teachers and principals, most impact on student outcomes. Another aspect of differences in funding and investment in textbooks between and within nations is that there are major differences in how classroom teaching and learning materials financing differs differ by level of education by primary and secondary (Holland, Australia, United States), by sector (government, non-government and high fee independent schools), by state and by the socioeconomic status of the school and its students. These differences produce great horizontal and vertical inequity in the provision of classroom teaching and learning materials in the world’s classrooms.

 

  Textbooks and teaching and learning materials in leading PISA and TIMSS nations

 

  In nations leading international measures of student achievement, classroom teaching and learning materials and textbooks are produced and funded at the classroom and teacher level to support the implementation of the national curriculum for students and teachers. In Finland, Japan, Korea, Hong Kong and Shanghai(PISA) and Singapore(TIMSS) governments provision teaching through specific policies and by funding textbooks and teaching and learning materials that support learning in the national curriculum (Horsley, 2012). The materials are produced by private commercial publishers, and teachers and schools are free to evaluate and select textbooks and teaching and learning materials that best suit their needs. In these nations publishers are seen as key stakeholders in the development of resources to support learning and curriculum implementation. They are provided access to schools, students and classrooms and can trial and refine materials to support learning with the assistance of teachers. Lessons are not dominated by slavish adherence to textbooks, but are supported by teaching and learning materials, that are seen as important aspects of teaching and learning. These education systems acknowledge the role of textbooks and teaching and learning materials in student achievement and successful pedagogy. Nations such as Finland, who are leading international measures of student achievement over the long term, provide greater access to teaching and learning materials for their students; and their pedagogy is more structured around textbooks(Wikman and Horsley, 2010). ICT resources are crowding out spending on other non-digital classroom teaching and learning resources. Digital learning investment in both hardware and software is occurring without clear evidence that ICT spending increases student achievement. Research does indicate that ICT promotes student interest.

 

  Textbook and teaching learning approvals, standards and quality controls

 

  Internationally, textbook and teaching and learning materials development and production can be considered as a continuum. At one of this continuum countries like Australia and England have a free textbook market with private commercial textbook production, free markets and purchasing decisions about textbooks and teaching and learning materials completely in the hands of teachers and schools. There are a large numbers of educational publishers. In such a context, teachers can write their own textbooks and teaching and learning materials and sell them – there are no barriers to entry (Finland, Ireland, Italy, Norway). At the other end of this continuum textbook development and production are dominated by official adoption and approval procedures and Government produce and print textbooks (Wilkins, 2012) (Serbia). Many countries have approval and adoption systems (Austria, Czech Republic, Singapore, Chile).It is not clear what impact these different systems have on the quality of textbooks and teaching and learning materials, although Wilkins suggest that’s the importance of textbooks in providing a quality education is greater when teacher qualifications are lower (Wilkins, 2012). International comparisons of the features of mathematics textbooks(Valverde et al, 2002) concluded that although the physical structure, content, presentation and pedagogy of mathematics textbooks were different – their use could only be understood in relation to sociocultural educational practices in each country.

 

  Teacher use of textbooks and teaching and learning materials and teacher mediation and production of teaching and learning materials

 

  Individual teachers are increasingly developing their own classroom teaching and learning resources, and schools want to play greater roles in the process of investing in classroom teaching and learning materials. Teachers are using a wider variety of teaching and learning materials from an increasing variety of sources to support their teaching and learning and pedagogy in the 21st century, including use of digital learning resources(Horsley, 2013; TIMSS 2011). Increasingly, teachers seek to match the teaching and learning resources to the learning needs of the students in their classes. This shift has been described as learning design, rather than design for learning. Prefabricated resources such as textbooks and commercially produced teaching and learning materials are modified, adapted and augmented by teachers as they are used. Individual classroom, teacher and student access to print and digital textbooks and teaching and learning resources and teaching and learning strategies are linked.

 

  New areas for research

 

  More research is needed about teacher planning of teaching, and the links between selection, evaluation, preparation and use of classroom teaching and learning materials and teaching and learning strategies. Research has shown that there is a relationship between access to teaching and learning resources and the mediation and types of teaching and learning strategies developed by teachers. Restricting and limiting access to teaching and learning resources influences some teachers to limit the types of teaching and learning strategies they utilise. IARTEM is leading an international movement to develop standards for the use of teaching and learning materials in the classroom

 

 

  References

 

  Horsley, M. (2013). Global trends in textbook research. In Korea Textbook Foundation, The Use and Outlook on Textbooks in Instruction and Assessment. Korean Textbook Foundation: Seoul 13-42

  Horsley, M. (2012). Investment in classroom teaching and learning materials: equity and access in providing classroom teaching and learning materials in Australian schools. Australian Publishers Association: Sydney.1- 112

  Nettle, K. (2001) International Aspects of Expenditures on Schoolbooks. In Horsley, M. & Lambert, D. (2001).The secret garden of classroom and textbooks. In M. Horsley (Ed.), The future of textbooks: Research about emerging trends (pp. 8-24). TREAT: Sydney.

  Mullis, I.V.S., Martin, M.O., Foy, P., & Arora, A. (2012). TIMSS 2011 International Results in Mathematics. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.

  Martin, M.O., Mullis, I.V.S., Foy, P., & Stanco, G.M. (2012). TIMSS 2011 International Results in Science. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College

  Wikman, T. & Horsley, M. (2012). Down and Up: Textbook research in Australia and Finland. IARTEM eJournal, Vol. 5, No. 1, pp.45-53.

  Wilkens, H. (2011). Textbook approval systems and the Program for Student Evaluation (PISA) results: A preliminary analysis. IARTEM eJournal, Vol. 4, No. 2, pp.63 – 74.

 

 

 

 

교과서와 교수·학습자료

Textbooks and Teaching and Learning Materials Internationally

 

Mike Horsley

 

 

  □ 머리말

 

  국제교과서·교육미디어연구협회(IARTEM)는 중요한 연구단체입니다. 우리 연구진은 학습과 교육에 관련된 교과서 및 교수·학습자료 연구에 주안점을 두고 있습니다. 이러한 연구는 두 가지 주제를 강조합니다. 첫 번째 주제는 교과서와 교수·학습자료의 특성으로, 그 교과서와 교수·학습자료가 학습에 충분한지 그렇지 않은지를 연구합니다. 두 번째 주제는 교사가 교실 수업에서 학생들과 함께 교과서와 교수·학습자료를 사용하는 방법입니다. 즉 교사들이 교과서와 교수·학습자료를 어떻게 이용·개발·구성하는지에 관해 연구합니다.

  IARTEM은 11개국 학자로 구성된 이사회와 34개국의 회원으로 구성되어 있습니다. IARTEM은 인쇄물이든 디지털 자료든, 또 교과서든 교사가 구안한 자료든, 학습을 돕고 촉진하는 교수·학습 자료원이 중요하다는 것을 믿고 있습니다. IARTEM 회원들은 나라마다 학교교육의 사회·문화적 상황이 다르고 이에 따라 교과서와 같은 교수·학습자료의 사용과 평가도 다르다는 것을 알고 있습니다. 이 보고는 여러 나라에서 교과서 연구의 골격이 되는 주요 지표에서 나라마다 다른 차이점들을 검토한 것입니다.

 

  □ 교과서 예산

 

  교육 시스템이 다르면 교과서 및 교수·학습자료 관련 예산도 다르게 편성됩니다. 대부분의 국가 예산 시스템은 복잡하고 이해하기 어렵습니다(Horsley, 2012, Nettle 2001). 어떤 나라는 학교와 교사, 학부모가 방대한 학교 예산에서 교과서를 구입합니다(오스트레일리아와 영국). 정부에서 교과서와 교수·학습자료에 관한 예산을 편성하고 집행하는 나라도 많은데 일본과 한국은 중앙정부에서, 캐나다는 주정부나 지역정부, 핀란드는 지방정부에서 담당합니다. 이처럼 상이한 예산 시스템은 교육 시스템의 평등성과 불균형에 영향을 미칩니다(Horsley, 2012). 일반적으로 교과서와 교육자료에 소요되는 비용을 국제적으로 비교하기가 쉽지 않는데(Horsley, 2012), 대부분 OECD 국가들이 교실에서 교사와 학생들이 사용하는 교수·학습자료의 비용에 관한 데이터를 수집하지 않기 때문이기도 합니다. 이로 인해, 교사와 교장들의 중론에 따르면 교육성과에 가장 큰 영향을 미치는 교육투자를 확인하기가 어렵습니다. 교과서 관련 예산과 투자가 국제적으로, 또 국내의 각 지역별로 차이를 나타내는 또 다른 면을 살펴보면, 교수·학습자료 예산은 네덜란드, 오스트레일리아, 미국처럼 초등학교냐 중학교냐에 따라서, 공립이냐 비공립, 혹은 수업료가 비싼 사립학교냐에 따라서, 지역이나 학교, 학생의 사회·경제적 지위에 의한 교육수준에 따라서 현저한 차이를 나타냅니다. 이 차이점들이 세계적으로 교실에서 사용하는 교수·학습자료의 공급에 수평적·수직적으로 커다란 불균형을 형성하게 됩니다.

 

  □ PISA와 TIMSS를 선도하는 나라들의 교과서와 교수·학습자료

 

  국제학업성취도평가에 참여하는 나라들은 학생과 교사들이 국가 교육과정을 구현하도록 지원하기 위해 교실과 교사의 수준에 맞추어 교수·학습자료와 교과서를 제작하고 예산을 배정합니다. 핀란드, 일본, 한국, 홍콩, 상하이(PISA), 싱가포르(TIMSS) 정부에서는 주요 교육정책과 국가 교육과정에 따라 학습에 필요한 교과서와 교습·학습자료 관련 예산을 배정함으로써 수업을 지원합니다(Horsley, 2012). 민간 출판사가 자료를 개발하고 교사와 학교는 가장 적절한 교과서와 교수·학습자료를 자유롭게 평가·선정합니다. 이러한 나라들의 출판사는 교육과정을 실행하고 학습을 지원하는 자료 개발에 핵심적인 역할을 합니다. 출판사는 학교, 학생, 교실에 맞추어 교사의 도움을 받아 학습을 지원하는 자료를 구안하고 개선합니다. 수업은 교과서에 예속되는 것이 아니라 교수·학습자료 지원을 받아 이루어지는 것이며, 이는 교수·학습 활동의 중요한 면모입니다. 이러한 교육 시스템으로써 교과서와 교수·학습자료가 학업성취도와 성공적인 교육의 주요 요인이라는 것을 인식할 수 있습니다. 오랫동안 국제학업성취도평가에서 수위를 차지해온 핀란드 같은 나라는 학생들이 교수·학습자료를 보다 쉽게 이용하도록 하고 교육이론이 교과서에 더욱 잘 반영되도록 하고 있습니다. 한편 ICT 자료는 다른 비(非)디지털 자료들이 설 자리가 없게 하고 있습니다. 하드웨어든 소프트웨어든 디지털 학습에 대한 투자는 ICT의 이용이 학업성취도를 향상시킨다는 충분한 증거 없이 이루어지고 있습니다. 연구에 따르면 ICT는 학생들의 흥미를 촉진할 뿐이라고 합니다.

 

  □ 교과서와 교수·학습 인증 및 표준·품질 관리

 

  국제적으로 교과서와 교수·학습자료 개발·제작은 연계를 이루도록 하고 있습니다. 이러한 관점에서 오스트레일리아와 영국 같은 나라는 민간에서 교과서를 제작하는 자유 시장 체제에서 교사와 학교에 교과서와 교수·학습자료 구매 결정을 전적으로 위임합니다. 이 시장에는 교육 출판사들이 많이 있습니다. 교사들은 스스로 자신이 사용할 교과서와 교수·학습자료를 개발하고 판매할 수 있습니다. 시장 진입에 아무런 제한이 없습니다(핀란드, 아일랜드, 이탈리아, 노르웨이). 이와 달리 교과서 개발과 발행이 정부에 의해 공식적 채택 및 승인 절차를 통해서 이루어지거나 정부가 직접 제작·발행하는 나라도 있습니다(Wilkins, 2012)(세르비아). 많은 나라들이 교과서 승인·채택 제도를 운영하고 있습니다(오스트리아, 체코, 싱가포르, 칠레). 윌킨스는 교사의 자질이 낮을 때 질 높은 교육이 이루어지도록 하려면 교과서의 중요성은 그만큼 커질 것이라고 했지만, 이처럼 상이한 제도가 교과서와 교수·학습자료의 질에 어떤 영향을 미치는지 분명하지는 않습니다(Wilkins, 2012). 국제 수학 교과서 비교연구에 따르면, 수학 교과서의 외형 체제, 내용, 설명 형태, 그 교과서에 적용된 교육이론이 다르다고 하더라도 교과서의 용도는 그 나라의 사회·문화적 교육 상황에 따라 파악해야 한다고 했습니다(Valverde et al 2002).

 

  □ 교사들의 교과서 및 교수·학습자료 사용과 개발

 

  개별 교사들은 점점 자신에게 적합한 교수·학습 자료원을 개발하고 있으며, 학교는 교실에 교수·학습자료를 공급하는 과정에서 보다 큰 역할을 수행하고자 합니다. 디지털 학습자료 사용을 포함하여 21세기에 요구되는 교수·학습 활동 및 교육이론에 적합한 자원이 다양화함에 따라 교사들이 사용하는 교수·학습자료도 점점 더 다양화하고 있습니다. 교사들은 점점 더 학생들의 요구에 보다 적절한 교수·학습 자료원을 찾으려 하고 있습니다. 이러한 변화는 학습을 위한 자료의 디자인이라기보다는 학습 자체에 대한 디자인이라고 할 수 있습니다. 교과서 같은 정형화된 자료, 상업적으로 제작된 교수·학습자료는 이를 사용하는 교사들이 변형·조정하고 효율성을 높입니다. 각 교실에서 교사와 학생들은 인쇄 및 디지털 교과서, 교수·학습자료원을 이용하고, 이 과정에서 교수 전략과 학습 전략이 서로 연계되는 것입니다.

 

  □ 새로운 연구 영역

 

  교사들의 수업계획, 교수·학습자료의 선정·평가·준비 및 사용의 연계, 교수·학습 전략에 관한 더 많은 연구가 필요합니다. 선행연구는 교수·학습자료에 대한 접근과 교사들이 개발한 교수·학습 전략의 조정 및 유형 사이에는 상관관계가 있다고 했습니다. 교수·학습자료를 사용하기가 어렵거나 불가능하면 일부 교사들은 적용하고 싶은 교수·학습 전략의 유형을 바꿀 수밖에 없습니다. IARTEM은 교수·학습자료 이용의 표준 개발을 위한 국제적 활동을 이끌고 있습니다.

 

 

 

 

 

 

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